Aura za oknem staje się coraz bardziej wiosenna. W związku z tym Straż Miejska rozpoczyna wiosenną akcję dotyczące utrzymania czystości w mieście oraz gminie.
Wiosenne porządki to nie tylko wyrzucanie starych rupieci z domu. Zrobiło się cieplej, dlatego zadbajmy o porządek na naszej posesji i wokół niej.
Podstawą działań Straży Miejskiej jest Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 roku oraz prawo lokalne – Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Nakło nad Notecią. Zawarte uregulowania i przepisy we wskazanych aktach prawnych, rzecz jasna, nie nakazują sprzątania tylko na wiosnę, ale utrzymywanie porządku przez cały rok. Jednak wiosenna pogoda to dobry pretekst do tego, by rzeczywiście sprawdzić, jak mieszkańcy dbają o porządek.
Zatem, właściciele nieruchomości są odpowiedzialni za zapewnienie utrzymania czystości i porządku na częściach nieruchomości służących do użytku publicznego. Odpowiedzialność ta dotyczy również chodników biegnących wzdłuż nieruchomości i położonych bezpośrednio przy granicy z nimi. Właściciel posesji nie ma obowiązku sprzątania chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych. Do obowiązków zaliczyć należy także właściwe oznakowanie posesji, czyli umieszczenie w widocznym miejscu na ścianie frontowej budynku tabliczki z numerem porządkowym w ciągu 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru.
Takie same obowiązki mają zarządcy budynków wielorodzinnych oraz spółdzielnie mieszkaniowe.
Funkcjonariusze Straży Miejskiej podczas kontroli sprawdzą także umowy na wywóz odpadów jak i na wywóz nieczystości ciekłych. Jednocześnie poinformują, iż palenie w ogniskach liści, gałęzi i innych odpadów zielonych również jest zabronione.
Obowiązek utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządcy tej drogi. Do obowiązków zarządcy drogi należy także zbieranie odpadów zgromadzonych w koszach ulicznych i utrzymanie tych koszy w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, sprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej.
Wykroczenie "nieporządku" może popełnić oprócz właściciela nieruchomości także użytkownik wieczysty, dzierżawca, zarządca, a także osoba zatrudniona lub wyznaczona przez właściciela albo administratora nieruchomości do utrzymywania nieruchomości w odpowiednim stanie, na przykład dozorca.
Straż Miejska stosuje głównie pouczenia, ale zdarzają się momenty, gdy trzeba sięgnąć po bloczek i wypisać mandat, którego wysokość może wynosić 500,00 zł.